DSG Automaten: Efficiëntie en Complexiteit
De DSG automaat staat bekend als een uiterst plezierige versnellingsbak die zowel comfortabel, sportief als zeer efficiënt is. Het slimme concept, waarbij twee koppelingen elkaar razendsnel afwisselen, heeft de automarkt voorgoed veranderd. Echter, vanwege de complexiteit van deze versnellingsbak is specialistische kennis bij onderhoud en reparatie een absolute must.
Er zijn twee varianten van de DSG automaat: de 'natte' en 'droge' koppelingsplaten, waarbij de droge variant nagenoeg onderhoudsvrij is. De 'natte' koppeling DSG (vaak te vinden achter krachtigere motoren) vereist regelmatig onderhoud, met een interval van 60.000 km of 120.000 km. Dit omvat het vervangen van het oliefilter en het verversen van de olie, vaak volgens een ingewikkelde procedure ondersteund door diagnoseapparatuur.
Buitenom dat goed onderhoud de sleutel is tot maximaal rijplezier en minimale problemen kan het gebeuren dat er toch problemen optreden. Bekende problemen verschillen per type bak en uiten zich vaak in:
- trillen bij wegrijden
- niet goed 'oppakken' bij wegrijden
- bijgeluid tijdens rijden
- bij koude motor wisselen tussen P en D geeft bijgeluiden
- niet vloeiend op- of afschakelen
- storing: werkplaats! 'wagen alleen in positie P verlaten'
- printplaat beschadiging mechatronic
Waar de problemen in kunnen resulteren zijn:
- het spontaan weigeren van het inschakelen van de versnelling waardoor rijden onmogelijk is
- het in storing schieten van de versnellingsbak
- uiteindelijk stranden van uw auto
*maar een probleem hoeft niet altijd te leiden naar een dure reparatie en soms is een basis afstelling met de juiste apparatuur al voldoende
DSG koppeling reparatie en onderhoud prijslijst
DQ200 DSG meest voorkomende DSG in onder andere de Audi A1, A3 de Volkswagen Polo, Golf, Taigo, T-cross, T-roc, Touran de Seat Ibiza, Arona, Leon, Ateca en de Skoda Yeti, Fabia, Octacia, Karoq, Kamiq tot en met 180pk (het kan voorkomen dat uw auto er tussen staat maar niet beschikt over een DQ200 om uitsluitsel te krijgen kunt u ons contact formulier invullen).
DQ200 Basis afstelling doorlopen | €140,- incl btw* |
DQ200 0AM 0CW 0CG 7-traps droge koppeling met afstellen | €1390,- incl. btw** |
DQ200 Olie verversen met voorgeschreven olie i.c.m. reparatie | €49,- incl. btw |
Vrij van olie verversing interval (onderhoudsvrij) |
DQ250 DSG deze 6 traps versnellingsbak met een natte koppeling word gebruikt bij varianten met meer vermogen als de Audi A3, Volkswagen Golf GTI, Tiguan, Passat de Seat Leon, Ateca en de Skoda Ocatvia, Superb met vaak 150PK of meer of een diesel motor met een hoog koppel.
DQ250 Basis afstelling doorlopen | €140,- incl btw* |
DQ250 02E natte koppeling vervangen en afstellen | €1450,- incl. btw** |
Vliegwiel mee vervangen bij koppeling | €650,- incl. btw |
Vliegwiel los vervangen | €1190,- incl. btw |
Olie en filter vervangen (elke 60.000km) | €360,- incl. btw |
Transmissie speoelen (100% reinigen en verversen) | €450,- incl. btw |
DQ500 DSG deze krachtige 7traps transmissie vinden wij in auto’s met een hoog koppel als de Volkswagen Golf R, Transporter en de Audi RS3.
DQ500 basis afstelling doorlopen | €140,- incl btw |
DQ500 0BH 0BT natte koppeling | Prijs op aanvraag |
Olie en filter vervangen (60.000km) | €360,- incl. btw |
Transmissie spoelen (100% reinigen en verversen) | €450,- incl. btw |
DQ400 DSG deze transmissie is bekend van de hybride voertuigen als de Golf GTE en de Audi a3 E-tron.
Bijzonderheden: zowel onderhouden als repareren van deze DSG vergt specialistische kennis en wij zien in de praktijk vaak dat dit niet of niet goed word uitgevoerd en grote gevolgen.
DQ400 basis afstelling doorlopen | €140,- incl. btw |
DQ400 natte plaat koppeling | Prijs op aanvraag |
Olie verversen (elke 60.000km) | €390,- incl. btw |
Feitje: Veel garages weten niet eens van deze verversingsinterval en in de praktijk zien wij vaak problemen door niet opvolgen van de olie verversingsinterval. Ook hoef je bij deze DSG geen oliefilter te vervangen.
DQ381 DSG Een zeer hoog efficiënte 7traps ‘opvolger’ van de DQ500 maar vervangt in nieuwere modellen ook de DQ250. Dit houd dus in dat veel nieuwe modellen na 2017 deze transmissie hebben in de vermogensklasse vanaf 130PK (maar dit is geen garantie). In auto’s als de VW Golf7.5, Audi S3 facelift, Skoda Kodiaq, Seat Ateca facelift en de VW Tiguan 1.5tsi komt deze versnellingsbak veelvuldig voor.
Bijzonderheden: Deze transmissie heeft sporadisch problemen met het breken/barsten van de printplaat in de mechatronic. Door product vrij schakeling die via de fabrikant digitaal moet worden uitgevoerd is reparatie bijna geheeld exclusief aan de merk dealers besteed en slechts een kleine groep specialisten is instaat hier reparaties aan uit te voeren. Door deze exclusieve positie van de merk dealer zijn reparaties vaak waanzinnig kostbaar en nu deze auto’s uit de garantie lopen kan dit u duur komen te staan.
DQ381 basis afstelling doorlopen | €140,- incl. btw |
DQ381 0GC olie + filter vervangen (elke 120.000km) | €390,- incl. btw |
Transmissie spoelen (100% reinigen en verversen) | €450,- incl. btw |
Gebroken printplaat totaal reparatie | va. €1850,- incl. btw* |
*De merkdealer is tot wel 30% duurder.
**4Motion / Quattro / 4-Drive / 4X4
In geval van transmissie demonteren meerprijs van | €150,- incl. btw |
Haldex koppeling totaal onderhoud met verversing | va. €220,- incl. btw |